Domowy napój na dobry sen z bananem i cynamonem.

napisała 10/10/2016 COOLinarnie, COOLinarnie dla maluchów, Koktajlovo, Kulinarnie

Nigdy nie sądziłam, że moim problemem będzie zasypianie i budzenie się w środku nocy, a czasami nawet bezsenność. Raczej nie miewałam trudności w tej materii. Zasypianie przychodziło mi szybko a budziłam się zazwyczaj późnym rankiem.

Dopiero odkąd mam dzieci, moja doba jest wręcz szarpana na kawałki i nie można mówić o jakiejkolwiek regularności dnia i nocy, o dobrym i długim śnie nie wspominając ;-) Stres też nie sprzyja wysypianiu się. Nie to, że narzekam. Tylko z maleńką tęsknotą czasami wspominam te ciche noce i długie leniwe poranki ;-)

Nie działały na mnie nigdy tabletki nasenne, o których zresztą można zapomnieć karmiąc piersią, jak ja teraz. A właściwie inaczej – one działały w pierwszej fazie snu, po czym i tak budziłam się po północy i liczyłam barany, zasypiając w rezultacie około czwartej nad ranem.

Pamiętam, że kiedyś zwierzyłam się mojej cioci, że pomału nie ogarniam tych moich maluchów, bo w dzień energii do życia brakuje, kiedy spało się 3-4 godziny nocą. Na co moja ciocia powiedziała w ripoście:

– Magda, a piłaś już napój z banana? Nie piłaś?! To spróbuj! Działa cuda! Kiedy wujek przychodził z nocnej zmiany, to ja mu zawsze taki robiłam i spał jak dziecko!

Okay, pomyślałam. Domowy napój na dobry sen, ułatwiający zasypianie i poprawiający jakość snu. W dodatku niemalże w 100% z banana i z dodatkiem kojącego cynamonu, który uwielbiam! Lecę z tym koksem!

Co prawda co nieco zmodyfikowałam ten przepis tak, aby wycisnąć jak najwięcej z tego banana.  Magnez obecny w bananach korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Potas, którego w bananie jest mega dużo, jest jednym z minerałów, który odpowiada za spokojny sen. Potas i magnez razem pomagają podobno w rozluźnieniu mięśni niwelując negatywny wpływ kortyzolu, czyli hormonu odpowiedzialnego za stres. Banany są też źródłem aminokwasów, które z kolei podnoszą poziom serotoniny, której odpowiedni poziom jest ważny dla regularnego snu. A cynamon, to istna bomba olejków eterycznych, które uspokajają.

A co do mleka, to łagodnie wpływa ono na układ nerwowy, za pomocą peptydów z grupy kazomorfin. Po drugie, w sytuacji gdy mleko jest świeże, niepasteryzowane, występuje w nim, wśród grupy białek serwatkowych, alfalaktoalbumina (główna frakcja mleka kobiecego), bogata w tryptofan. Z tryptofanu w wyniku przemiany enzymatycznej powstaje serotonina i melatonina. Powyższe cechy wpływają na uczucie spokoju w następstwie spożytego mleka.

A teraz przepis na napój nasenny, który w tym wszystkim jest najważniejszy, przecież! :-) Moja ciocia banana zagotowywała w litrze wody. On się we wrzątku rozdrabniał. A następnie gotowy napój przelewała do szklanki i opruszała cynamonem. Ja z kolei nie gotuję banana, bo szkoda mi w nim tych witamin. Robię z nim inne czary-mary ;-)

Delicious banana smoothie in glass jar with drinking straw and bananas on table.

Potrzebujecie do zrobienia tego napoju:

  • 1 banana
  • szklankę mleka [niekoniecznie krowiego, choć ja te lubię najbardziej; może być owsiane, ryżowe bądź kokosowe]
  • szczyptę cynamonu [ja uwielbiam, ale niektórzy mogą pominąć, jeśli nie lubią]
  • łyżeczkę miodu [lipowego najlepiej] – miód zawiera tryptofan, który reguluje produkcję serotoniny, również odpowiedzialnej za dobry sen

Jak zrobić ten napój?

Banana rozdrabniam widelcem. Dodaję mleko i łyżeczkę miodu. Blenduję. Lekko podgrzewam i oprószam cynamonem. Wszystko trwa dosłownie 5 minut! I gotowe do wypicia na 30 minut przed snem. Na wieczór warto wziąć ciepłą kąpiel bądź gorący prysznic i zmniejszyć porcję kolacji, aby nie czuć ciężkości na żołądku.

Dobrej nocy! Ja zaraz robię moją miksturę! :*

Podobne wpisy